O mozku z nečekaných úhlů pohledu se Zeptej se vědce!

Zeptej se vědce!, Středisko společných činností AV ČR
sobota 15. 3., 17:30
akce již proběhla
Publikum: 2. stupeň ZŠ, studenti SŠ, studenti VŠ, dospělá veřejnost, seniořiDélka akce: 90 minut
doprovodný program
beseda
prezenčně

Jak fungují neuronové sítě a co mají společného s naším mozkem? Mohou zvířata plánovat, podvádět a používat nástroje jako lidé? Je omega 3 opravdu tak prospěšný zdraví našeho mozku? Je možné neinvazivní a bezbolestnou stimulací mozku zlepšovat paměť a pozornost? Jak se učíme mluvit? A jak může modré světlo léčit žloutenku? Na tyto a mnohé další otázky si můžete posvítit s vědci a vědkyněmi z projektu Zeptej se vědce, který už téměř 4 roky odpovídá na vaše zvídavé dotazy nejen na sociálních sítích.

Celou debatou vás provede moderátorka a redaktorka Deníku N Lenka Vrtišková Nejezchlebová.

Heslo Zeptej se vědce zní: Neexistují blbé otázky! Tak se za námi stavte a ptejte se na vše, co vás zajímá.

Besedující

Mgr. Luboš Brabenec, Ph. D. - Neinvazivní mozková stimulace
CEITEC Masarykova univerzita
Je možné ovlivňovat fungování mozku neinvazivně, bezpečně a bezbolestně, jen pomocí přístroje, který lze snadno nasadit na hlavu? A dalo by se pomocí takové stimulace zlepšit třeba paměť, pozornost, nebo léčit depresi? Neinvazivní mozková stimulace již dávno není sci-fi!
Ing. Leona Žůrková – Neuronové sítě odhaleny: Inspirace z naší vlastní hlavy
VŠB-TUO, IT4Innovations
Co mají společného neuronové sítě a lidský mozek? Jak se stroje učí? Ponoříme se do principů fungování neuronek, ukážeme jejich druhy a praktické využití. Na závěr si ukážeme další zajímavé možnosti využití a zamyslíme se nad jejich dopady na naši digitální dobu.
Mgr. Tereza Pavlíčková, Ph.D. - Doplňky s omega 3: pastva pro mozek?
VŠCHT Praha
Lněné semínko, rybí tuk, omega 3, omega 6... Proč na tom vůbec záleží, když jsou mastné kyseliny jen dlouhé ocásky uhlovodíků? Můžeme některými tuky ve stravě pomoci zdraví svého mozku? Jak s tím souvisí "volné radikály"? A jak pomáhají svým výzkumem chemici?
Mgr. Ondřej Fišer - Moudrý jako sova: Inteligence zvířat s jemným důrazem na opeřence
Katedra zoologie, Přírodovědecká fakulta, Jihočeská univerzita
Co všechno nám chování zvířat prozradí o jejich inteligenci? Používají zvířata nástroje stejně jako my? Dokážou zvířata plánovat a podvádět? Mají krkavci smysl pro lest? Co má společného vrána, džbán a Ezop? Jsou sovy opravdu symbolem moudrosti? Jak funguje ptačí mozek?
RNDr. Aleš Dvořák, Ph. D. - S modrým světlem nad hlavou
1. lékařská fakulta UK a VFN
V dnešním světě podstupuje každé desáté dítě tzv. fototerapii modrým světlem, která zmírňuje závažnou novorozeneckou žloutenku. Co určuje, že se někteří novorozenci musí léčit a jíní ne? Jak se přišlo na to, že modré světlo léčí? A může detailní znalost molekulární podstaty samotné léčby pomoct i dospělým se nějak chránit před dopady civilizace?
Kateřina Chládková, Ph.D. - Jak naladit mozek na nový jazyk
Filozofická fakulta UK a Psychologický ústav AV ČR
Jak se učíme mluvit? Co všechno o řeči vědí nemluvňata? Mluví bilingvní děti později? Kdy se začít učit cizí jazyk? Může cizí jazyk uškodit tomu mateřskému? Jak poznat, že už jazyk umím? Jaký jazyk je nejtěžší? A proč jdou dětem jazyky líp než dospělým?
Akademie věd ČR